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30 Fragen zu mResvia, die Europäische Arzneimittel-Agentur (EMA) antwortet

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— 30 questions about mResvia, answers from the European Medicines Agency (EMA)

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Am 12.09.2024 5:00 stellte Edward von Roy 25 Fragen zu mResvia in deutscher Sprache an die EMA, an Emer Cooke. Untenstehend die Antworten vom 25.10.2024 im Namen von Juan García Burgos. Die weiteren 5 Fragen werden der EMA am 26.10.2024 nachgereicht.

AskEMA – Acknowledgement to ASK-190229 – RE: mResvia (mRNA-1345)

schariagegner.wordpress.com/2024/09/09/die-25-offenen-fragen-zu-mresvia/

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“30 Fragen zu Comirnaty und 30 Fragen zu mResvia”

schariagegner.wordpress.com/2024/10/14/30-fragen-zu-comirnaty-und-30-fragen-zu-mresvia/

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*Sent:* Thursday, September 12, 2024 5:00 AM
*To:* Emer Cooke [Emer.Cooke @ ema.europa.eu]
*Subject:* mResvia (mRNA-1345)
*Importance:* High

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Topic: Re: mResvia (mRNA-1345) – ASK-190229
Date: 25.10.2024 09:27

From: „External Queries“
Cc: „External Queries“

Dear Mr von Roy

Thank you for writing to the European Medicines Agency (EMA) with questions about mResvia.

First, please allow us to refer you to the vaccine’s assessment report, which is available on our website. This document provides an overview of the data submitted by the company as part of the marketing authorisation application and of EMA’s assessment of these data (see ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/mresvia#assessment-history). The responses below are based on data from this report.

We would also like to highlight that the technology on which mResvia is based is not new and that it builds on existing knowledge. It has been tested in the development of mRNA-based vaccines for almost two decades, for example in the field of cancer treatment, and safety data have been reported from several clinical trials: nature.com/articles/nrd.2017.243#Tab3.

Please find below our responses to your questions.

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1 ► Does mResvia contain bacterial DNA or plasmids?

The mRNA in mResvia is manufactured using a linearised plasmid DNA template. A plasmid is a small, circular DNA molecule that is not part of a cell’s chromosomes. Plasmids occur naturally in bacterial cells and contain information (genes) that may be beneficial for the survival of these bacteria.

During the manufacturing process, plasmid DNA from bacterial cells is used to make the mRNA in the vaccines. Once the mRNA has been produced, the manufacturing process includes steps to break down the DNA and remove the DNA template as it is no longer needed. The manufacturing process is carefully controlled to ensure that the DNA template is removed.

The DNA template is not intended to be part of the final mRNA vaccines; however, very small amounts of residual DNA fragments may still be present. EMA has set appropriate limits for the level of residual DNA in the vaccines. The manufacturing process and control strategy are designed to ensure that potential residual DNA does not exceed this approved safe level. Every batch of active substance is tested to confirm this.

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2 ► When developing mResvia, did the manufacturer take into account the fact that the tRNA equipment differs in the various human organs?

Although there may be some variation to ensure expression of tissue-specific proteins, the overall protein synthesis machinery is believed to be the same in all human tissues.

In the case of mRNA vaccines, the mRNA is expected to be mainly translated in cells around the site of injection and the lymph nodes. This is backed up with data from animal studies with an mRNA COVID-19 vaccine, which used much higher doses of the vaccine than given to people. These studies found that the mRNA and lipid nanoparticles stay mainly at the injection site including lymph nodes, with levels decreasing quickly over 9 days confirming rapid breakdown. Only small amounts were shown to reach other tissues, mainly the liver.

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3 ► How does Moderna describe the role of chaperones, the folding helper proteins, with regard to mResvia?

Chaperone proteins help newly-formed proteins to take on the correct structure. There is no reason to assume that chaperone proteins would act in a different way during the synthesis of RSV-1 glycoprotein F.

The mRNA in mResvia is designed to ensure that the protein produced is in a stabilised conformation. Characterisation studies submitted by the company have shown that the size of the expressed protein is as would be expected, confirming that the protein has been properly translated.

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4 ► How has the toxic foreign protein that forms in many, many cells of the body after treatment with mResvia, known as the attempt to approach the viral glycoprotein, been considered and evaluated by Moderna in phases I, II and III, by means of cryo-electron microscopy (Cryo-EM), x-ray crystal structure analysis, NMR spectroscopy?

The company submitted results from protein characterisation studies, which confirmed the size of the expressed RSV-1 glycoprotein F protein. The presence of the protein is also confirmed indirectly by the antibodies produced against it. As mentioned above, after vaccination the protein is mainly produced in the cells around the site of injection and in the lymph nodes.

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5 ► Will mResvia lead to protein misfolding and thus litter the cells with inclusion bodies or cause diseases associated with protein aggregation, similar to Alzheimer’s or Parkinson’s?

The mRNA in mResvia is designed to ensure that the protein is produced in a stabilised conformation. The fact that the body produces antibodies against the RSV-1 glycoprotein F after vaccination confirms that the protein is synthesised in the correct conformation. As with other proteins produced by the body, any misfolded protein would be broken down quickly and removed.

It is highly unlikely that the protein produced by mResvia could cause diseases involving protein aggregation. It is not produced in large quantities or for any significant length of time, nor does it remain in the body very long. Moreover, the mechanism underlying diseases such as Alzheimer’s or Parkinson’s disease are very complex and are caused by errors in the cell signalling pathways, leading to abnormal forms of specific proteins found in certain brain cells.

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6 ► Are there retained samples from all phases of mResvia’s development?

“Good manufacturing practice (GMP) guidelines provides information on retention of samples of investigational medicinal products. You can find more in the link below:

health.ec.europa.eu/document/download/a0b206a0-5788-406b-9e20-e0525b16e712_en?filename=guideline_adopted_1_en_act_part1_v3.pdf

All medicine developers are responsible for ensuring that they and any parties working for them comply with standards set out in European Union (EU) legislation and guidelines for good clinical practice (GCP), good laboratory practice (GLP) and good manufacturing practice (GMP) for investigational medicinal products.

If concerns are identified during the assessment of a marketing authorisation application, the need for a GLP or GCP inspection will be considered and undertaken if this agreed as needed by EMA’s human medicines committee, the CHMP.

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7 ► Did Moderna take into account the warnings disclosed under the Codon Optimization #COptiGate?

EMA is not familiar with the nature of these warnings and we therefore comment further in relation to this.

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8 ► Codons must be suitable for the respective organism, see GenScript Codon Usage Frequency Table (chart). How did Moderna go about optimizing codon?

Please see question 9.

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9 ► Every codon optimization is also an intervention in the translation speed, which also changes protein folding. Has this been investigated?

As described above, the proper production of the RSV-1 glycoprotein F protein upon vaccination has been verified. Codon optimisation is applied only to increase the amount of protein produced; any potential protein misfolding would lead to degradation of the misfolded protein. This is not different from what would occur during a natural infection with RSV.

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10 ► Did the manufacturer understand and take into account the interrelatedness and interaction between codons and transfer RNA (tRNA)?

Please see question 9.

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11 ► Will it be explained to the public that in all people treated (‚vaccinated‘) with mResvia, all lymph nodes, the entire endothelium (vascular lining), brain and spinal cord, heart muscle, kidneys, liver, lungs, bone marrow, ovaries (female), prostate (male), salivary glands, skin, spleen, testicles (male), thymus, thyroid gland and uterus (female) are reached within hours, whereby basically each of the pseudo-glycoprotein and a waste product, i.e. cells representing foreign proteins, is destroyed in the subsequent immune attack, i.e. also in the case of a heart muscle cell, brain tissue cell, endothelial cell or stem cell?

Please refer to our answer to question 2 on the distribution of the vaccine.

According to the vaccine’s summary of product characteristics, the toxicity potential of the vaccine in humans is very low. General toxicity studies were conducted in rats that received doses that were higher than those used in humans. Transient and reversible injection site oedema and erythema and transient and reversible changes in laboratory tests (including increases in eosinophils, activated partial thromboplastin time, and fibrinogen) were observed.

Animal studies also found that there were no vaccine-related adverse effects on female fertility, pregnancy, embryo foetal or offspring development or postnatal development.

For further details of the biodistribution and toxicology studies, please refer to page 20 onwards of the assessment report.

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12 ► Are human stem cells destroyed by mResvia?

There is no evidence that mResvia or other mRNA vaccines damage stem cells. The side effect profile for mResvia or other mRNA vaccines does not include blood stem cell-related disorders.

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13 ► Capillaries are the smallest blood vessels, only about 0.5 mm long and with a diameter of only 5 to 10 μm. They form a fine network in the organs and tissues of the body and enable the exchange of substances between blood and tissue. How does it ensure that mResvia’s four different lipid nanoparticles, including the basic lipid SM-102 (SM-102, Ionizable Amino Lipid), remain in the intended nanosize and do not possibly fuse into larger lipid droplets in the body, for example in the capillaries as the finest vessels?

The LNPs used in mResvia are similar to those used for the COVID-19 vaccine Spikevax. They help the mRNA enter human cells and keep it from being degraded too early. Some components of LNPs also help to assure the quality of the vaccine (e.g. maintain stability and ensure its components work) during the storage period.

There is no evidence to suggest that LNPs reform in larger droplets and collect in capillaries. The vaccine, which only contains a very small amount of these LNPs, is injected into a muscle, not the blood stream. Once injected into the muscle tissue of a person, the lipid nanoparticles fuse with the cell membrane of human cells which is also made up of lipids (fats). This mainly happens in cells of the immune system at the injection site and allows the mRNA to enter these cells. The immune cells that contain the lipid nanoparticles and the mRNA then move to the nearby lymph nodes, where they stimulate the immune system.

Data submitted by the company as part of mResvia’s marketing authorisation application showed that, in rats, the SM-102 lipid component and its metabolites underwent rapid clearance and elimination via the kidney (metabolites only) and liver (intact SM-102 and metabolites) to less than 3% of the maximum level 24 hours after dosing.

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14 ► What is the half-life of the lipid nanoparticle components of mResvia in the human body? How quickly are they broken down and metabolized or excreted?

As explained above, data submitted by the company for evaluation as part of mResvia’s marketing authorisation application showed that, in rats, the SM-102 lipid component and its metabolites underwent rapid clearance and elimination via the kidney (metabolites only) and liver (intact SM-102 and metabolites) to less than 3% of the maximum level 24 hours after dosing.

mResvia uses the same LNP structure as the COVID-19 vaccine Spikevax. Animal studies with the COVID-19 mRNA vaccines, which used much higher doses of the vaccine than those given to people, found that the mRNA and lipid nanoparticles stay mainly at the injection site including lymph nodes,  with levels quickly decreasing over 9 days, which confirms rapid breakdown. Only small amounts were shown to reach other tissues, mainly the liver.

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15 ► How many lipid nanoparticles (LNPs) are contained in a dose of mResvia and what are the variations between individual batches or doses of the product? Will the public, the people in Germany, be informed about this number of lipid nanoparticles?

The number of LNPs and any variation in the number across doses is not believed to have an impact on the safety of the vaccine and therefore on public health.

One dose of mResvia (0.5 mL) contains 50 micrograms of Respiratory Syncytial Virus (RSV) mRNA vaccine (nucleoside modified) encapsulated in lipid nanoparticles. It is not possible to quantify the exact number of lipid nanoparticles in a dose. However, consistency of the LNP dispersion is controlled at release by testing particle size and polydispersity (by dynamic light scattering) and by testing for identity and content of all lipid components (by high performance liquid chromatography-charged aerosol detector).

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16 ► How many mod mRNA sequences are contained in an LNP and what is the fluctuation range? Are people in Germany informed about this number of modRNA sequences?

During characterisation, the sequence and size of the mRNA active substance in mResvia were confirmed by multiple test methods (please refer to page 12 of the assessment report). In addition, mRNA purity is tested and confirmed on every batch of mResvia by reverse phase, ion paired, high performance liquid chromatography.

It is possible that mResvia may contain small amounts of truncated (shorter) and modified mRNAs. These are considered impurities and are not expected to affect safety or efficacy. We therefore do not provide information on quantities.

At present, there is no evidence that shorter and unexpected forms of the protein would be translated from shorter (truncated) mRNAs. Human cells have several physiological processes which ensure that proteins are correctly produced (degradation of faulty mRNAs, degradation of shorter non-functional proteins or mRNAs). Moreover, without the without the 5’ cap and 3’ polyA tail being intact, translation cannot take place. Thus, production of shorter proteins from these shorter mRNAs is unlikely. In the unlikely event that shorter and unexpected forms of the protein were produced, they would not be expected to trigger unwanted immune responses.

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17 ► Has the manufacturer of mResvia investigated the role of exosomes in the body of the gene treated person and in relation to the spread of the mod-mRNA gene therapy drug or the actual pharmacologically active, distant glycoprotein-like substance that is only formed in the body?

Please note that the glycoprotein produced is not pharmacologically active. It does not have any activity per se; it only triggers an immune reaction.

It is known that exosomes play a role in the development of immunity, including following vaccination; this has been documented in the medical literature, including for COVID-19 vaccines.

Please also allow us to clarify that mRNA vaccines are not considered gene therapies because they do not aim to restore, correct or modify human genes. In addition, the genetic material of the mRNA vaccines cannot be integrated in the vaccinated person’s DNA. Instead, mRNA vaccines are classified and regulated as biotechnology medicinal products, as is the case for current vaccines.

Please refer to previous responses on the distribution of the mRNA and glycoprotein.

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18 ► Does the European Medicines Agency (EMA) warn the population, keyword shedding, of the exosomal spread of the mod mRNA gene therapy mResvia or the pharmacologically active, remotely virus-protein-like toxic substance that is only formed in the human body?

There is no evidence that mRNA-based vaccines, and the proteins produced, pose any problems in relation to exosomes and the role they play in the development of immunity.

Please refer to previous responses on the distribution of the mRNA and glycoprotein.

Information about the vaccine, including the mechanism of action and known side effects, is explained in the vaccine’s product information, which should be provided with the vaccine and is available on EMA’s website: ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/mresvia#product-info.

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19 ► How will all pregnant women, how will the rest of the public be informed about the danger of placental permeability of mResvia?

All known risks and side effects are detailed in the vaccine’s product information, which should be provided with the vaccine and is available on EMA’s website: ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/mresvia#product-info.

At present, mResvia is not indicated for use in adults below 60 years of age. It is therefore very unlikely that women who are able to become, or are, pregnant will be given this vaccine.

Experience with COVID-19 mRNA vaccines, including data from several studies, shows that mRNA COVID-19 vaccines do not cause complications in pregnancy, either for expectant mothers or their babies. In addition, side effects in pregnant people are similar to those in other vaccinated people. They are mostly mild or moderate and resolve within a few days.

You can read more about this here: ema.europa.eu/en/news/covid-19-latest-safety-data-provide-reassurance-about-use-mrna-vaccines-during-pregnancy.

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20 ► Will you recommend and admonish you to refrain from treating pregnant and potentially pregnant women, girls from their menarche onwards and women before their menopause with mResvia because there is a risk that mResvia will potentially penetrate every cell in the unborn child’s body via the placenta and umbilical cord and cause damage or death (the same applies to the product elasomerane, Spikeva , development name mRNA-1273).

Please refer to answer for question 19.

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21 ► Why is there no adjustment of the dose of mod-mRNA, why is there no adaptation of the actual pharmacologically active substance, which is only formed in the body of the gene therapy recipient, to the body weight of the respective experimentally treated person?

The dose was selected based on safety and immunogenicity data from a phase I clinical study (Study P101). This was a phase 1, randomised, observer-blind, placebo-controlled, dose escalation study to evaluate the safety, reactogenicity, and immunogenicity of mResvia. Study P101 data permitted selection of an mResvia dose level and vaccination schedule for subsequent clinical development in adults.

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22 ► Are people informed that mResvia’s mod mRNA may be present in the patient’s tissue or blood for many months, while the virus-like toxic proteins formed in the body may be present for a year or two?

Like all mRNA molecules, the mRNA in the mResvia vaccine is broken down by cell mechanisms and so spends a relatively short time in the body. Evidence for how the mRNA contained in mResvia is expected to behave is based on data collected during the research and development of other mRNA vaccines.

Animal studies with an mRNA vaccine against cytomegalovirus (mRNA-1647) showed that, after single intramuscular administration, the highest mRNA concentrations were observed at the injection site (muscle), followed by the lymph nodes. Overall, only a relatively small fraction of the mRNAs in mRNA-1647 drug product distributed to distant tissues, and the mRNA constructs did not persist past 1 to 3 days in tissues other than the injection site (muscle), lymph nodes, and the spleen.

Similarly, animal studies with a COVID-19 mRNA vaccine found that only small amounts of mRNA reached tissues beyond the lymph nodes, and the levels decreased over 6 to 9 days after injection.

More recently, a study in people vaccinated with COVID-19 mRNA vaccines suggested that mRNA and the spike protein produced are rapidly removed from the bloodstream but may stay longer in the lymph nodes. This is to be expected, as this is where the immune response starts.

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23 ► Membrane lipids are lipids that are found in biomembranes such as the cell membrane and give them stability, flexibility and semi-permeability. The cell membrane is a membrane of lipids and proteins that separates each cell from its environment and thus allows its internal, vital environment to be maintained. The four lipids of mResvia are SM-102 (heptadecane-9-yl 8-((2-hydro yethyl)(6-o o-6-(undecylo y)he yl)amino)octanoate), cholesterol, 1,2-distearoyl-sn-glycero-3-phosphocholine (DSPC), 1,2-dimyristoyl-rac-glycero-3-metho ypolyethylene glycol-2000 (PEG2000-DMG). Is there a risk of damage to the entirety of the vital membranes in the body of the gene therapist [of the gene therapy patient, so hingegen war gefragt worden. Anmerkung.] due to the incorporation of the synthetic lipids contained in mResvia?

There is no evidence to suggest that the vaccine would disrupt the cell membrane, nor is this reflected in any of the known side effects seen with mResvia. The use of lipid nanoparticles in medicines has been researched extensively in laboratory and animal studies, as well as in clinical trials in humans, prior to being employed in mResvia.

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24 ► Are the cell organelles, such as the mitochondria, at risk of suffering damage in the body of the person gene-treated with mResvia?

There is no evidence to suggest that the vaccine would disrupt the cell organelles. Please see previous response regarding the known side effects.

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25 ► Censorship bars in the contracts and protocols for mResvia, as well as for each individual component of mResvia, make a mockery of human dignity, the model of the responsible citizen and the principle of informed consent. Will you work to remove every redaction code (b) (4) or (b) (6) on mResvia?

To our knowledge the codes you refer to relate to redactions applied in another jurisdiction outside of the EU and we can therefore not comment further on this.

In accordance with European Union (EU) law, the European Medicines Agency (EMA) is committed to ensuring the widest possible access to its documents following requests from the public. However, public and private interests, such as the privacy and integrity of the individual, in particular in accordance with EU legislation regarding the protection of personal data, or the commercial interests of a natural or legal person, are protected in line with the provisions of Regulation (EC) No 1049/2001.

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We hope you find this information helpful.

Kind regards,

On behalf of Juan García Burgos
Head of Public and Stakeholders Engagement Department

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Betreff: Re: mResvia (mRNA-1345) – ASK-190229
Datum: 25.10.2024 09:27 

Von: „External Queries“
Cc: „External Queries“

Sehr geehrter Herr von Roy

vielen Dank für Ihre Anfrage an die Europäische Arzneimittel-Agentur (EMA) zu mResvia.

Zunächst möchten wir Sie auf den Bewertungsbericht des Impfstoffs verweisen, der auf unserer Website verfügbar ist. Dieses Dokument bietet einen Überblick über die vom Unternehmen im Rahmen des Zulassungsantrags eingereichten Daten und die Bewertung dieser Daten durch die EMA (siehe ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/mresvia#assessment-history). Die folgenden Antworten basieren auf den Daten aus diesem Bericht.

Wir möchten außerdem darauf hinweisen, dass die Technologie, auf der mResvia basiert, nicht neu ist und auf vorhandenem Wissen aufbaut. Sie wurde fast zwei Jahrzehnte lang bei der Entwicklung mRNA-basierter Impfstoffe getestet, beispielsweise im Bereich der Krebsbehandlung, und es liegen Sicherheitsdaten aus mehreren klinischen Studien vor: nature.com/articles/nrd.2017.243#Tab3.

Nachfolgend finden Sie unsere Antworten auf Ihre Fragen.

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1 ► Enthält mResvia bakterielle DNA oder Plasmide?

Die mRNA in mResvia wird mithilfe einer linearisierten Plasmid-DNA-Vorlage hergestellt. Ein Plasmid ist ein kleines, ringförmiges DNA-Molekül, das nicht Teil der Chromosomen einer Zelle ist. Plasmide kommen natürlicherweise in Bakterienzellen vor und enthalten Informationen (Gene), die für das Überleben dieser Bakterien von Vorteil sein können.

Während des Herstellungsprozesses wird Plasmid-DNA aus Bakterienzellen verwendet, um die mRNA in den Impfstoffen herzustellen. Sobald die mRNA hergestellt wurde, beinhaltet der Herstellungsprozess Schritte, um die DNA zu zerkleinern und die DNA-Vorlage zu entfernen, da sie nicht mehr benötigt wird. Der Herstellungsprozess wird sorgfältig kontrolliert, um sicherzustellen, dass die DNA-Vorlage entfernt wird.

Die DNA-Vorlage ist nicht dafür vorgesehen, Teil der endgültigen mRNA-Impfstoffe zu sein; es können jedoch noch sehr geringe Mengen an DNA-Restfragmenten vorhanden sein. Die EMA hat angemessene Grenzwerte für den Rest-DNA-Gehalt in den Impfstoffen festgelegt. Der Herstellungsprozess und die Kontrollstrategie sind so konzipiert, dass sichergestellt ist, dass die potenzielle Rest-DNA diesen zugelassenen sicheren Wert nicht überschreitet. Jede Charge des Wirkstoffs wird getestet, um dies zu bestätigen.

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2 ► Hat der Hersteller bei Entwicklung von mResvia berücksichtigt, dass sich die tRNA-Ausstattung in den diversen menschlichen Organen unterscheidet?

Obwohl es einige Unterschiede geben kann, um die Expression gewebespezifischer Proteine sicherzustellen, wird angenommen, dass die gesamte Proteinsynthese-Maschinerie in allen menschlichen Geweben gleich ist.

Bei mRNA-Impfstoffen wird erwartet, dass die mRNA hauptsächlich in Zellen um die Injektionsstelle und die Lymphknoten herum translatiert wird. Dies wird durch Daten aus Tierversuchen mit einem mRNA-COVID-19-Impfstoff gestützt, bei denen viel höhere Dosen des Impfstoffs verwendet wurden als bei Menschen. Diese Studien ergaben, dass die mRNA- und Lipidnanopartikel hauptsächlich an der Injektionsstelle einschließlich der Lymphknoten verbleiben, wobei die Konzentrationen innerhalb von 9 Tagen schnell abnehmen, was einen raschen Abbau bestätigt. Es wurde nachgewiesen, dass nur geringe Mengen andere Gewebe, hauptsächlich die Leber, erreichen.

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3 ► Wie beschreibt Moderna in Bezug auf mResvia die Rolle der Chaperone, der Faltungshelferproteine?

Chaperonproteine helfen neu gebildeten Proteinen, die richtige Struktur anzunehmen. Es gibt keinen Grund anzunehmen, dass Chaperonproteine bei der Synthese von RSV-1-Glykoprotein F anders wirken würden.

Die mRNA in mResvia ist so konzipiert, dass das produzierte Protein in einer stabilisierten Konformation vorliegt. Vom Unternehmen vorgelegte Charakterisierungsstudien haben gezeigt, dass die Größe des exprimierten Proteins den Erwartungen entspricht, was bestätigt, dass das Protein ordnungsgemäß translatiert wurde.

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4 ► Wie ist das sich nach Behandlung mit mResvia in sehr, sehr vielen Körperzellen bildende toxische Fremdeiweiß, bekanntlich der Versuch einer Annäherung an das virale Glykoprotein, durch Moderna in den Phasen I, II und III betrachtet und bewertet worden, mittels Kryo-Elektronenmikroskopie (Cryo-EM), Röntgenkristallstrukturanalyse, NMR-Spektroskopie?

Es ist unklar, worauf sich der Begriff „toxisches Fremdprotein“ bezieht. Wenn damit das durch die mRNA kodierte, in der RSV-Membran verankerte Glykoprotein F gemeint ist, gibt es keinen Grund zu der Annahme, dass dieses Protein toxisch ist. Es wurden allgemeine Toxizitätsstudien an Ratten durchgeführt, die Dosen erhielten, die höher waren als die beim Menschen verwendeten; diese zeigten keine Toxizität.

Das Unternehmen legte Ergebnisse von Protein-Charakterisierungsstudien vor, die die Größe des exprimierten RSV-1-Glykoprotein-F-Proteins bestätigten. Das Vorhandensein des Proteins wird auch indirekt durch die gegen das Protein produzierten Antikörper bestätigt. Wie oben erwähnt, wird das Protein nach der Impfung hauptsächlich in den Zellen um die Injektionsstelle herum und in den Lymphknoten produziert.

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5 ► Wird mResvia zu Proteinfehlfaltung führen und dadurch die Zellen etwa mit Einschlusskörperchen (inclusion bodies) vermüllen oder mit Proteinaggregation verbundene Erkrankungen verursachen ähnlich wie Alzheimer oder Parkinson?

Die mRNA in mResvia ist so konzipiert, dass das Protein in einer stabilisierten Konformation produziert wird. Die Tatsache, dass der Körper nach der Impfung Antikörper gegen das RSV-1-Glykoprotein F produziert, bestätigt, dass das Protein in der richtigen Konformation synthetisiert wird. Wie bei anderen vom Körper produzierten Proteinen würde jedes fehlgefaltete Protein schnell abgebaut und entfernt werden.

Es ist höchst unwahrscheinlich, dass das von mResvia produzierte Protein Krankheiten verursachen kann, die mit Proteinaggregation einhergehen. Es wird weder in großen Mengen noch über einen längeren Zeitraum produziert und verbleibt auch nicht sehr lange im Körper. Darüber hinaus sind die Mechanismen, die Krankheiten wie Alzheimer oder Parkinson zugrunde liegen, sehr komplex und werden durch Fehler in den zellulären Signalwegen verursacht, die zu abnormalen Formen spezifischer Proteine führen, die in bestimmten Gehirnzellen vorkommen.

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6 ► Gibt es Rückstellproben aus allen Phasen der Entwicklung von mResvia?

Die Richtlinien für die gute Herstellungspraxis (GMP) enthalten Informationen zur Aufbewahrung von Rückstellmustern von Prüfpräparaten. Weitere Informationen finden Sie unter folgendem Link:

health.ec.europa.eu/document/download/a0b206a0-5788-406b-9e20-e0525b16e712_en?filename=guideline_adopted_1_en_act_part1_v3.pdf

Alle Arzneimittelentwickler sind dafür verantwortlich, dass sie und alle für sie arbeitenden Parteien die in den Rechtsvorschriften und Leitlinien der Europäischen Union (EU) festgelegten Standards für gute klinische Praxis (GCP), gute Laborpraxis (GLP) und gute Herstellungspraxis (GMP) für Prüfpräparate einhalten.

Wenn bei der Bewertung eines Antrags auf Marktzulassung Bedenken festgestellt werden, wird die Notwendigkeit einer GLP- oder GCP-Inspektion geprüft und durchgeführt, wenn dies vom Ausschuss für Humanarzneimittel der EMA, dem CHMP, als notwendig erachtet wird.

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7 ► Berücksichtigte Moderna die unter #COptiGate zur Codon-Optimierung (Codon Optimization) bekannt gewordenen Warnungen?

Die EMA ist mit der Art dieser Warnhinweise nicht vertraut und wir nehmen daher weiter dazu Stellung.

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8 ► Codons müssen für den jeweiligen Organismus geeignet sein, s. GenScript Codon Usage Frequency Table (chart). Wie ist Moderna beim Codon-Optimieren vorgegangen?

Siehe Frage 9.

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9 ► Jede Codon-Optimierung ist auch ein Eingriff in die Translationsgeschwindigkeit, die ebenfalls die Proteinfaltung verändert. Wurde das untersucht?

Wie oben beschrieben, wurde die ordnungsgemäße Produktion des RSV-1-Glykoprotein-F-Proteins nach der Impfung verifiziert. Die Codonoptimierung wird nur angewendet, um die Menge des produzierten Proteins zu erhöhen; jede mögliche Proteinfehlfaltung würde zur Degradation des fehlgefalteten Proteins führen. Dies unterscheidet sich nicht von dem, was bei einer natürlichen Infektion mit RSV auftreten würde.

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10 ► Wurde durch den Hersteller das Aufeinanderbezogensein und Zusammenspiel zwischen Codons und transfer-RNA (tRNA) verstanden und berücksichtigt?

Siehe Frage 9.

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11 ► Wird der Öffentlichkeit erläutert werden, dass in allen mit mResvia behandelten (“geimpften”) Menschen innerhalb von Stunden alle Lymphknoten, das gesamte Endothel (Gefäßauskleidung), Gehirn und Rückenmark, Herzmuskel, Nieren, Leber, Lunge, Knochenmark, Eierstöcke (weiblich), Prostata (männlich), Speicheldrüsen, Haut, Milz, Hoden (männlich), Thymusdrüse, Schilddrüse und Gebärmutter (weiblich) erreicht werden, wobei grundsätzlich jede der das im Körper hergestellten Pseudo-Glykoprotein und ein Abfallprodukt, mithin Fremdeiweiße repräsentierenden Zellen im nachfolgenden Immunangriff zerstört wird, also auch im Fall einer Herzmuskelzelle, Hirngewebszelle, Endothelzelle oder Stammzelle?

Bitte beachten Sie unsere Antwort auf Frage 2 zur Verteilung des Impfstoffs.

Laut der Zusammenfassung der Produktmerkmale des Impfstoffs ist das Toxizitätspotenzial des Impfstoffs beim Menschen sehr gering. Es wurden allgemeine Toxizitätsstudien an Ratten durchgeführt, die Dosen erhielten, die höher waren als die beim Menschen verwendeten. Es wurden vorübergehende und reversible Ödeme und Erytheme an der Injektionsstelle sowie vorübergehende und reversible Veränderungen in Labortests (einschließlich Zunahme von Eosinophilen, aktivierter partieller Thromboplastinzeit und Fibrinogen) beobachtet. Tierstudien ergaben außerdem, dass es keine impfstoffbedingten Nebenwirkungen auf die weibliche Fruchtbarkeit, Schwangerschaft, Embryo-, Fötus- oder Nachkommenentwicklung oder die postnatale Entwicklung gab.

Weitere Einzelheiten zu den Studien zur Biodistribution und Toxikologie finden Sie ab Seite 20 des Bewertungsberichts.

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12 ► Werden die menschlichen Stammzellen durch mResvia zerstört?

Es gibt keine Hinweise darauf, dass mResvia oder andere mRNA-Impfstoffe Stammzellen schädigen. Das Nebenwirkungsprofil für mResvia oder andere mRNA-Impfstoffe umfasst keine Störungen im Zusammenhang mit Blutstammzellen.

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13 ► Kapillaren sind die kleinsten Blutgefäße, nur etwa 0,5 mm lang und mit einem Durchmesser von lediglich 5 bis 10 µm. Sie bilden ein feines Netzwerk in den Organen und Geweben des Körpers und ermöglichen den Stoffaustausch zwischen Blut und Gewebe. Womit ist sichergestellt, dass die vier verschiedenen Lipidnanopartikel von mResvia, darunter das basische Lipid SM-102 (SM-102, Ionizable Amino Lipid), in der beabsichtigten Nanogröße bleiben und nicht möglicherweise im Körper, etwa in den Kapillaren als den feinsten Gefäßen, zu größeren Lipidtropfen fusionieren?

Die in mResvia verwendeten LNPs ähneln denen, die für den COVID-19-Impfstoff Spikevax verwendet werden. Sie helfen der mRNA, in menschliche Zellen einzudringen, und verhindern, dass sie zu früh abgebaut wird. Einige Bestandteile von LNPs tragen auch dazu bei, die Qualität des Impfstoffs (z. B. die Stabilität zu erhalten und sicherzustellen, dass seine Bestandteile funktionieren) während der Lagerzeit zu gewährleisten.

Es gibt keine Hinweise darauf, dass sich LNPs in größeren Tröpfchen neu formieren und sich in Kapillaren ansammeln. Der Impfstoff, der nur eine sehr geringe Menge dieser LNPs enthält, wird in einen Muskel injiziert, nicht in den Blutkreislauf. Nach der Injektion in das Muskelgewebe einer Person verschmelzen die Lipidnanopartikel mit der Zellmembran menschlicher Zellen, die ebenfalls aus Lipiden (Fetten) besteht. Dies geschieht hauptsächlich in Zellen des Immunsystems an der Injektionsstelle und ermöglicht es der mRNA, in diese Zellen einzudringen. Die Immunzellen, die die Lipidnanopartikel und die mRNA enthalten, wandern dann zu den nahe gelegenen Lymphknoten, wo sie das Immunsystem stimulieren.

Die vom Unternehmen im Rahmen des Zulassungsantrags für mResvia vorgelegten Daten zeigten, dass bei Ratten die SM-102-Lipidkomponente und ihre Metaboliten 24 Stunden nach der Verabreichung einer raschen Ausscheidung und Eliminierung über die Niere (nur Metaboliten) und die Leber (intaktes SM-102 und Metaboliten) auf weniger als 3 % des Maximalwerts unterlagen.

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14 ► Wie ist die Halbwertszeit der Lipidnanopartikelkomponenten von mResvia im menschlichen Körper? Wie schnell werden diese abgebaut und metabolisiert oder ausgeschieden?

Wie oben erläutert, zeigten die vom Unternehmen im Rahmen des Zulassungsantrags für mResvia zur Bewertung eingereichten Daten, dass bei Ratten die Lipidkomponente SM-102 und ihre Metaboliten 24 Stunden nach der Verabreichung eine schnelle Clearance und Elimination über die Niere (nur Metaboliten) und die Leber (intaktes SM-102 und Metaboliten) auf weniger als 3 % des Maximalwerts aufwiesen.

mResvia verwendet dieselbe LNP-Struktur wie der COVID-19-Impfstoff Spikevax. Tierstudien mit den COVID-19-mRNA-Impfstoffen, bei denen viel höhere Impfstoffdosen verabreicht wurden als bei Menschen, ergaben, dass die mRNA- und Lipidnanopartikel hauptsächlich an der Injektionsstelle einschließlich der Lymphknoten verbleiben, wobei die Werte innerhalb von 9 Tagen schnell abnehmen, was einen schnellen Abbau bestätigt. Es wurde nachgewiesen, dass nur geringe Mengen andere Gewebe, hauptsächlich die Leber, erreichen.

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15 ► Wie viele Lipidnanopartikel (LNP) sind in einer Dosis mResvia enthalten und in welcher Größenordnung bestehen Schwankungen zwischen einzelnen Chargen bzw. Dosen des Produkts? Wird die Öffentlichkeit, werden die Menschen in Deutschland über diese Anzahl von Lipidnanopartikeln in Kenntnis gesetzt?

Die Anzahl der LNPs und etwaige Schwankungen der Anzahl zwischen den Dosen haben vermutlich keine Auswirkungen auf die Sicherheit des Impfstoffs und damit auf die öffentliche Gesundheit.

Eine Dosis mResvia (0,5 ml) enthält 50 Mikrogramm des mRNA-Impfstoffs gegen das Respiratorische Synzytial-Virus (RSV) (nukleosidmodifiziert), der in Lipidnanopartikeln verkapselt ist. Es ist nicht möglich, die genaue Anzahl der Lipidnanopartikel in einer Dosis zu bestimmen. Die Konsistenz der LNP-Dispersion wird jedoch bei der Freisetzung durch Tests der Partikelgröße und Polydispersität (durch dynamische Lichtstreuung) sowie durch Tests auf Identität und Gehalt aller Lipidkomponenten (durch Hochleistungsflüssigkeitschromatographie mit geladenem Aerosol-Detektor) kontrolliert.

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16 ► Wie viele mod-mRNA-Sequenzen sind in einem LNP enthalten und wie groß ist die Schwankungsbreite? Werden die Menschen in Deutschland über diese Anzahl von modRNA-Sequenzen in Kenntnis gesetzt?

Während der Charakterisierung wurden die Sequenz und Größe des mRNA-Wirkstoffs in mResvia durch mehrere Testmethoden bestätigt (siehe Seite 12 des Bewertungsberichts). Darüber hinaus wird die Reinheit der mRNA bei jeder Charge von mResvia durch Umkehrphasen-Ionenpaar-Hochleistungsflüssigkeitschromatographie getestet und bestätigt.

Es ist möglich, dass mResvia geringe Mengen an verkürzten (kürzeren) und modifizierten mRNAs enthält. Diese gelten als Verunreinigungen und haben voraussichtlich keine Auswirkungen auf die Sicherheit oder Wirksamkeit. Wir geben daher keine Informationen zu Mengen an.

Derzeit gibt es keine Hinweise darauf, dass kürzere und unerwartete Formen des Proteins aus kürzeren (abgeschnittenen) mRNAs übersetzt werden. Menschliche Zellen verfügen über mehrere physiologische Prozesse, die sicherstellen, dass Proteine korrekt produziert werden (Abbau fehlerhafter mRNAs, Abbau kürzerer nicht funktioneller Proteine oder mRNAs). Darüber hinaus kann die Translation nur stattfinden, wenn die 5′-Cap-Struktur und der 3′-PolyA-Schwanz intakt sind. Daher ist die Produktion kürzerer Proteine aus diesen kürzeren mRNAs unwahrscheinlich. In dem unwahrscheinlichen Fall, dass kürzere und unerwartete Formen des Proteins produziert würden, wäre nicht zu erwarten, dass sie unerwünschte Immunreaktionen auslösen.

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17 ► Hat der Hersteller von mResvia die Rolle der Exosomen im Körper des Gentherapierten und in Bezug auf eine Ausbreitung des mod-mRNA-Gentherapeutikums bzw. der erst im Körper gebildeten eigentlichen pharmakologisch aktiven, entfernt glykoproteinähnlichen Substanz untersucht?

Bitte beachten Sie, dass das produzierte Glykoprotein nicht pharmakologisch aktiv ist. Es hat keine Aktivität an sich, sondern löst nur eine Immunreaktion aus.

Es ist bekannt, dass Exosomen eine Rolle bei der Entwicklung der Immunität spielen, auch nach einer Impfung; dies wurde in der medizinischen Literatur dokumentiert, auch für COVID-19-Impfstoffe.

Bitte erlauben Sie uns auch klarzustellen, dass mRNA-Impfstoffe nicht als Gentherapien gelten, da sie nicht darauf abzielen, menschliche Gene wiederherzustellen, zu korrigieren oder zu verändern. Darüber hinaus kann das genetische Material der mRNA-Impfstoffe nicht in die DNA der geimpften Person integriert werden. Stattdessen werden mRNA-Impfstoffe als biotechnologische Arzneimittel eingestuft und reguliert, wie dies bei aktuellen Impfstoffen der Fall ist.

Bitte beachten Sie die vorherigen Antworten zur Verteilung der mRNA und des Glykoproteins.

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18 ► Warnt die European Medicines Agency (EMA) die Bevölkerung, Stichwort Shedding, vor der auch exosomalen Ausbreitung des mod-mRNA-Gentherapeutikums mResvia bzw. der erst im menschlichen Körper gebildeten pharmakologisch aktiven, entfernt virusproteinähnlichen toxischen Substanz?

Es gibt keine Hinweise darauf, dass mRNA-basierte Impfstoffe und die produzierten Proteine Probleme im Zusammenhang mit Exosomen und ihrer Rolle bei der Entwicklung der Immunität darstellen.

Bitte beachten Sie die vorherigen Antworten zur Verteilung von mRNA und Glykoprotein.

Informationen über den Impfstoff, einschließlich des Wirkmechanismus und bekannter Nebenwirkungen, sind in der Produktinformation des Impfstoffs enthalten, die mit dem Impfstoff bereitgestellt werden sollte und auf der Website der EMA verfügbar ist: ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/mresvia#product-info.

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19 ► Wie werden alle Schwangeren, wir wird die übrige Öffentlichkeit über die Gefahr der Plazentagängigkeit von mResvia informiert?

Alle bekannten Risiken und Nebenwirkungen sind in der Produktinformation des Impfstoffs aufgeführt, die mit dem Impfstoff bereitgestellt werden sollte und auf der Website der EMA verfügbar ist:  ema.europa.eu/en/medicines/human/EPAR/mresvia#product-info.

Derzeit ist mResvia nicht für die Anwendung bei Erwachsenen unter 60 Jahren indiziert. Es ist daher sehr unwahrscheinlich, dass Frauen, die schwanger werden können oder es bereits sind, diesen Impfstoff erhalten.

Die Erfahrungen mit COVID-19-mRNA-Impfstoffen, einschließlich der Daten aus mehreren Studien, zeigen, dass mRNA-COVID-19-Impfstoffe keine Komplikationen in der Schwangerschaft verursachen, weder für werdende Mütter noch für ihre Babies. Darüber hinaus ähneln die Nebenwirkungen bei Schwangeren denen bei anderen geimpften Personen. Sie sind meist leicht oder mittelschwer und klingen innerhalb weniger Tage ab.

Weitere Informationen hierzu finden Sie hier: ema.europa.eu/en/news/covid-19-latest-safety-data-provide-reassurance-about-use-mrna-vaccines-during-pregnancy.

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20 ► Werden Sie die Empfehlung und Ermahnung aussprechen, die Behandlung Schwangerer und potentiell Schwangerer, Mädchen ab ihrer Menarche und Frauen vor ihrer Menopause mit mResvia zu unterlassen, weil Gefahr besteht, dass mResvia über Plazenta und Nabelschnur in potentiell jede Körperzelle des Ungeborenen eindringt und dort Schaden verursacht oder den Tod (Entsprechendes gilt für das Produkt elasomeran, Spikevax, Entwicklungsname mRNA-1273).

Bitte beachten Sie die Antwort auf Frage 19.

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21 ► Warum erfolgt keine Anpassung der Dosis mod-mRNA, warum keine Anpassung der erst im Körper des Gentherapierten gebildeten eigentlichen pharmakologisch aktiven Substanz an das Körpergewicht des jeweiligen experimentell Behandelten?

Die Dosis wurde auf der Grundlage von Sicherheits- und Immunogenitätsdaten aus einer klinischen Phase-I-Studie (Studie P101) ausgewählt. Dabei handelte es sich um eine randomisierte, beobachterblinde, placebokontrollierte Dosis-Eskalationsstudie der Phase 1 zur Bewertung der Sicherheit, Reaktogenität und Immunogenität von mResvia. Die Daten der Studie P101 ermöglichten die Auswahl einer mResvia-Dosis und eines Impfschemas für die anschließende klinische Entwicklung bei Erwachsenen.

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22 ► Werden die Menschen darüber informiert, dass die mod-mRNA von mResvia viele Monate, die im Körper gebildeten entfernt virusähnlichen toxischen Proteine möglicherweise ein oder zwei Jahre lang im Gewebe oder Blut des Behandelten vorhanden sein werden?

Wie alle mRNA-Moleküle wird die mRNA im mResvia-Impfstoff durch Zellmechanismen abgebaut und verbleibt daher nur relativ kurze Zeit im Körper. Die Erkenntnisse darüber, wie sich die in mResvia enthaltene mRNA voraussichtlich verhalten wird, basieren auf Daten, die während der Forschung und Entwicklung anderer mRNA-Impfstoffe gesammelt wurden.

Tierstudien mit einem mRNA-Impfstoff gegen das Cytomegalievirus (mRNA-1647) zeigten, dass nach einer einzigen intramuskulären Verabreichung die höchsten mRNA-Konzentrationen an der Injektionsstelle (Muskel) beobachtet wurden, gefolgt von den Lymphknoten. Insgesamt verteilte sich nur ein relativ kleiner Teil der mRNAs im mRNA-1647-Arzneimittelprodukt auf entfernte Gewebe, und die mRNA-Konstrukte hielten sich nicht länger als 1 bis 3 Tage in anderen Geweben als der Injektionsstelle (Muskel), den Lymphknoten und der Milz.

In ähnlicher Weise wurde in Tierversuchen mit einem COVID-19-mRNA-Impfstoff festgestellt, dass nur geringe Mengen an mRNA Gewebe außerhalb der Lymphknoten erreichten und die Werte 6 bis 9 Tage nach der Injektion abnahmen.

In einer kürzlich durchgeführten Studie an Personen, die mit COVID-19-mRNA-Impfstoffen geimpft wurden, wurde festgestellt, dass mRNA und das produzierte Spike-Protein schnell aus dem Blutkreislauf entfernt werden, aber möglicherweise länger in den Lymphknoten verbleiben. Dies ist zu erwarten, da hier die Immunantwort einsetzt.

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23 ► Membranlipide sind Lipide, die in Biomembranen wie der Zellmembran vorkommen und diesen Stabilität, Flexibilität und Semipermeabilität verleihen. Die Zellmembran ist eine{_}Membran{_}aus Lipiden und Eiweißen, die jede Zelle gegenüber ihrer Umwelt abgrenzt und somit das Aufrechterhalten ihres internen, lebenswichtigen Milieus ermöglicht. Die vier Lipide von mResvia sind SM-102 (Heptadecan-9-yl 8-((2-hydroxyethyl) (6-oxo-6-(undecyloxy) hexyl) amino) octanoate), Cholesterol, 1,2-distearoyl-sn-glycero-3-phosphocholine (DSPC), 1,2-dimyristoyl-rac-glycero-3-methoxypolyethylene glycol-2000 (PEG2000-DMG). Droht die Gesamtheit der lebenswichtigen Membranen im Körper des Gentherapierten durch Einbau der in mResvia enthaltenen synthetischen Lipide Schaden zu erleiden?

Es gibt keine Hinweise darauf, dass der Impfstoff die Zellmembran stören würde, und dies spiegelt sich auch nicht in den bekannten Nebenwirkungen von mResvia wider. Die Verwendung von Lipidnanopartikeln in Medikamenten wurde vor der Verwendung in mResvia in Labor- und Tierstudien sowie in klinischen Studien am Menschen umfassend erforscht.

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24 ► Drohen die Zellorganellen, etwa die Mitochondrien, im Körper des mit mResvia Gentherapierten Schaden zu erleiden?

Es gibt keine Hinweise darauf, dass der Impfstoff die Zellorganellen stören würde. Bitte beachten Sie die vorherige Antwort bezüglich der bekannten Nebenwirkungen.

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25 ► Zensurbalken in den Verträgen und Protokollen zu mResvia wie zu jedem einzelnen Bestandteil von mResvia verhöhnen die Menschenwürde, das Leitbild des mündigen Bürgers und den Grundsatz der Informierten Einwilligung (informed consent). Werden Sie sich dafür einsetzen, dass jede Schwärzung sowie jeder Redaction Code (Zensurvermerk) (b) (4) bzw. (b) (6) zu mResvia aufgehoben wird?

Unseres Wissens beziehen sich die von Ihnen genannten Codes auf Schwärzungen, die in einer anderen Gerichtsbarkeit außerhalb der EU vorgenommen wurden, und wir können daher keine weiteren Kommentare dazu abgeben.

Gemäß dem Recht der Europäischen Union (EU) ist die Europäische Arzneimittel-Agentur (EMA) verpflichtet, auf Anfragen aus der Öffentlichkeit den größtmöglichen Zugang zu ihren Dokumenten zu gewährleisten. Allerdings werden öffentliche und private Interessen, wie die Privatsphäre und Integrität des Einzelnen, insbesondere im Einklang mit der EU-Gesetzgebung zum Schutz personenbezogener Daten, oder die kommerziellen Interessen einer natürlichen oder juristischen Person, gemäß den Bestimmungen der Verordnung (EG) Nr. 1049/2001 geschützt.

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Wir hoffen, dass diese Informationen hilfreich für Sie sind.

Mit freundlichen Grüßen

Im Namen von

Juan García Burgos
Head of Public and Stakeholders Engagement Department

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Juan García Burgos

Juan García Burgos is a Qualified Medical Doctor from the University of Autonoma in Madrid, specialised in urology. Juan worked as a urologist surgeon at the hospital Gregorio Marañón in Madrid. He joined the European Medicines Agency in 2002 in the scientific Units and was responsible for coordinating the preparation of EU clinical guidelines for drug development. He took up new responsibilities in 2005 where he was appointed Head of Medical and Health Information, being directly involved in the interaction with Patients, Consumers and Healthcare Professionals‘ Organisations and the preparation of information on benefit-risk of medicines for lay audiences. 

In January 2017, he was appointed Head of Public and Stakeholders Engagement Department and is Co-chair of the EMA patients’ and healthcare professionals’ working party. 

ema.europa.eu/en/documents/agenda/agenda-hma-ema-big-data-stakeholder-forum-2023_en.pdf 

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Oktober 2020
Juan García Burgos unter den Autoren:

COVID‐19 vaccines: the importance of transparency and fact‐based education

Br J Clin Pharmacol. 2020 Oct 14;86(11):2107–2110
doi: 10.1111/bcp.14581

pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7576612/

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16. November 2020

16.11.2020
EMA/693425/2020
Stakeholders and Communication Division

Meeting summary – PCWP/HCPWP meeting with all eligible organisations: COVID-19 pandemic update

Welcome and introduction Juan Garcia-Burgos opened the meeting and welcomed all the participants.

Juan explained the aim of the meeting was to provide an update on the Agency’s response to the COVID-19 pandemic, including on therapeutics and vaccines, as a follow up to the first update organised in June 2020. (…)

denoviral vaccines and mRNA vaccines are showing the highest T-cells responses which can also be important in terms of prevention of severe disease.

Two mRNA vaccines, one from Pfizer/BioNTech and another from Moderna, are currently more advanced and could have enough data maturity to be submitted to regulators for a potential emergency use authorisation in the US and for a conditional marketing authorisation in the EU before the end of the year. These are followed by the AstraZeneca/Oxford vaccine and then the Janssen vaccine, with several more in earlier stages of development. (…)

Proposal to hold open stakeholder event

Juan Garcia-Burgos (EMA) presented a proposal to organise an open stakeholder event on COVID-19 vaccines, following a request from the European Patients Forum (EPF) and EURORDIS. Juan explained the aim was to inform the general public on how COVID-19 vaccines are being developed and evaluated as well as to address safety monitoring aspects. The idea would be to hold such a meeting in December and to follow a format very similar to that of a PRAC public hearing, including interventions from the public intended to identify concerns and questions about COVID-19 vaccines.

ema.europa.eu/en/documents/report/meeting-summary-pcwphcpwp-meeting-all-eligible-organisations-covid-19-pandemic-update_en.pdf

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August 2023

Stakeholders’ Understanding of European Medicine Agency’s COVID-19 Vaccine Information Materials in EU and Regional Contexts

Vaccines 2023, 11(10), 1616
doi.org/10.3390/vaccines11101616

(Eingereicht 10.08.2023, revidiert 11.10.2023, akzeptiert 12.10.2023, veröffentlicht 19.10.2023.)

mdpi.com/2076-393X/11/10/1616

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Anmerkung

Hier sind die deutschen Fragen so zu lesen, wie sie bei der EMA, an die E-Mail-Adresse von Emer Cooke, tatsächlich eingereicht (Subject of your enquiry: RE: mResvia (mRNA-1345) Sent: Thursday, September 12, 2024 5:00 AM) und am 12.09.2024 um 18:03 Uhr (2024-09-12T18:03) bestätigt worden sind (We received your question(s) on: 12/09/2024 AskEMA – Acknowledgement to ASK-190229 – RE: mResvia (mRNA-1345)).

Frage 23 zum Beispiel. Nach der erwartbaren Wirkung, nämlich nach der erwartbar schädlichen oder tödlichen Wirkung von mResvia “im Körper des Gentherapierten” war gefragt worden. Das arglose Objekt des Menschenversuchs wandelt (mutiert?) im Text der Antwort der EMA leider zu “in the body of the gene therapist, im Körper des Gentherapeuten”.

Edward von Roy

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